Over de Bloeituin
Op deze pagina leest u over de visie van de Bloeituin. Daarnaast vindt u verdere informatie over de verschillende soorten zorg binnen de Bloeituin en hoe het stukje educatie hierin past.
Visie van de Bloeituin
Op de Bloeituin wordt met de kinderen eerst gewerkt aan de randvoorwaarden van veiligheid. Dit betekent dat ieder kind zich veilig en gezien voelt binnen de groep.
Het kind weet wie er bij hem/haar in de groep zitten, wie de begeleiders zijn en wat hij/zij kan verwachten van een dag binnen de Bloeituin. Pas als daaraan voldaan is, kunnen we (waar mogelijk) werken aan een stukje educatie en ontwikkeling.
Binnen de groepen wordt er thematisch gewerkt en de thema’s worden samen met de kinderen bedacht. Hierdoor ontstaat er een hoge mate van betrokkenheid. Waar kinderen zich veilig voelen en daarnaast ook betrokken zijn, wordt geleerd!
We leren door te ervaren, te proeven, te spelen en te doen.
Bij de Bloeituin wordt er goed naar ieder kind gekeken: wat doe je? Wat kun je? Wat wil je? En, de meest belangrijke vraag, wat heb je nodig?
Wij sluiten aan bij de kinderen in plaats van dat de kinderen zich aan moeten passen aan een systeem. Zo komt het dikwijls voor dat er binnen de groep individueel aan doelen gewerkt wordt die passen bij dat ene kind. We luisteren naar wat er allemaal niet meer mogelijk is en zoeken dan samen met ouders en/of verzorgers naar wat er juist wél mogelijk is.
Als ouder en/of verzorger bent u de expert over uw kind. U kent uw kind door en door en daarom stellen wij uw betrokkenheid erg op prijs. We staan samen aan dezelfde kant en zorgen samen voor de juiste ontwikkeling van uw kind.
Daarom vinden wij het bij de Bloeituin ook belangrijk om korte lijntjes met de ouders en/of verzorgers te hebben. We spreken elkaar op regelmatige basis en stellen met elkaar doelen voor een bepaalde periode. Die doelen evalueren we met elkaar alvorens er nieuwe doelen gesteld worden.
De Bloeituin gaat ervan uit dat de ontwikkeling van een kind niet alleen plaatsvindt in een lokaal met materiaal. In de tuin verzorgen we met elkaar onze moestuin waar we leren over de natuur en het groeien en bloeien van planten en groente.
Verder is buitenspelen cruciaal voor de spelontwikkeling en sociaal- emotionele ontwikkeling van een kind. Om die reden spelen de kinderen meerdere keren per dag buiten, ook als het koud is en ook als het regent (want wat is er nou leuker dan met je regenlaarzen stampen in de modderplassen?!).
Daarnaast gaan de groepen er regelmatig op uit. De woonwijk in, richting de winkels, naar het station of naar een andere plek die past bij het thema dat op dat moment wordt aangeboden. Hierdoor zijn we in beweging en maken we mee hoe het er in de echte wereld aan toe gaat.
Aanbod van de Bloeituin
Dagbesteding
Binnen de Bloeituin is er ruimte voor één groep dagbesteding. De kinderen zijn 4 tot 18 jaar en dit leeftijdsverschil is groot. Toch zien we dat dit juist heel goed samen gaat. De oudere kinderen helpen de jongere kinderen en genieten van het spel en de geluiden die zij maken.
De dagbesteding is geopend op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 uur tot 15.00 uur. Op de dagbesteding wordt een programma gedraaid door pedagogisch medewerkers waarbij de balans tussen inspanning en ontspanning voorop staat. Zo hebben we extra ruimtes waar kinderen even tot zichzelf kunnen komen met muziek, lampjes of sensorisch materiaal. Het is ook mogelijk om tussendoor even te slapen.
Op woensdag is de groep gesloten.
Zaterdagopvang
Op zaterdag is de Bloeituin geopend van 9.00 uur tot 16.30 uur. We werken met een inloop tot 9.30 uur en zo is er aan het eind van de dag ook weer een uitloop: uw kind kan opgehaald worden tussen 16.00 uur en 16.30 uur.
De kinderen volgen een dagprogramma met wat meer ontspanning en waar mogelijk worden er uitstapjes georganiseerd.
We creëren een echte weekendsfeer met rust, gezelligheid en iets lekkers. Uiteraard blijft de structuur en regelmaat ook belangrijk en wordt er ook gezorgd voor een voorspelbare en duidelijke dagindeling.
Afhankelijk van de hoeveelheid kinderen, de leeftijd van de kinderen en de zelfredzaamheid van de kinderen kan er besloten worden om de groep in tweeën te splitsen.
Educatie
De Bloeituin onderscheidt zich van andere dagbestedingsplekken door er de mogelijkheid van educatie aan toe te voegen. Sommige kinderen zijn wel leerbaar maar passen (nog) niet in een onderwijssetting. Daar is namelijk minder balans tussen inspanning en ontspanning, zijn de groepen te groot of is er een andere reden waarom uw kind niet (meer) past in de onderwijsgroepen.
Het dagbestedingsprogramma op de Bloeituin wordt gedraaid door pedagogisch medewerkers maar er is ook een leerkracht aanwezig die de ontwikkeling van uw kind nauwgezet volgt en waar mogelijk het vervolgstapje biedt.
Het aanbod in educatie is breed en gaat van kleuren sorteren tot het onderhouden van een tuin. En van het deelnemen aan het verkeer tot aan leren lezen. Van boodschappenlijstjes schrijven tot aan sommen berekenen. Ook wordt er aan schoolse vaardigheden gewerkt (meedoen aan een kringactiviteit, omgaan met uitgestelde aandacht, lopen in een rij etc.)
Indien mogelijk wordt er gekeken naar een vervolgplek binnen het onderwijs.